Tre barn sitter och läser böcker nere i Miniverseum, en upplevelse för Universeums yngsta besökare.

Sex miljoner satsas på förskolebarn

Tidiga insatser inom STEM ger störst effekt – men alla barn får inte samma möjligheter. Nu lanserar Universeum en satsning som når barn där de är: i förskolan och hemma. Med sex miljoner kronor från Madeleine Olsson Erikssons Stiftelse utvecklas metoder som stärker både förskolepedagogers undervisning och föräldrars roll.

Det vetenskapliga kapitalet formas tidigt.

Forskning visar att barns vetenskapliga kapital – deras erfarenheter, kunskap och självförtroende inom STEM-ämnena (naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik) – formas tidigt och har stor betydelse för deras framtida skolgång och utbildningsval. Genom att stärka intresset och förståelsen för STEM redan från start läggs grunden för ett livslångt lärande, vilket i sin tur påverkar barnets skolresultat och framtida utbildningsval.

För förskolepdagoger och föräldrar.

För att tillgodose samhällets framtida behov av kompetens och innovationskraft är den unga generationens framgång i skolan och intresse att vidareutbilda sig fundamentalt. Tidiga insatser har störst effekt, men alla föräldrar har inte samma förutsättningar att stötta sina barns vetenskapliga utforskande.

Universeums nya satsning “Att bygga broar mellan förskola, hem och vetenskap” möter utmaningen genom att arbeta holistiskt med barnets vardag genom två insatser: Förskolepedagoger får stöd och verktyg för nyfikenhetsdriven, språkstärkande och vetenskapsorienterad undervisning. Samtidigt erbjuds föräldrar en kreativ mötesplats där de får reflektera kring sin roll som förebilder och utveckla sin egen erfarenhet, kunskap och självförtroende inom STEM.

"Att stärka barns vetenskapliga kapital tidigt i livet är en viktig nyckel till att väcka intresse, bygga självtillit och skapa framtida möjligheter inom STEM. En central del i detta är att utveckla barnens kunskapsspråk, alltså de begrepp och uttryck som gör det möjligt att tänka, kommunicera och ställa frågor om världen", säger Carina Halvord, vd på Universeum.

Ett litet barn undersöker tillsammans en monter inne i Miniverseum. En utställning för Universeums yngsta besökare.

Vetenskap i vardagen.

Universeum kommer sätta särskilt fokus på att utveckla program som kan genomföras på många olika platser, vilket möjliggör att nå barn, pedagoger och föräldrar i deras vardagsmiljöer. På så sätt skapas en helhet där barnets lärande stöttas från flera håll – i förskolans undervisning och i familjens vardag.

Systemförändring i sikte.

Universeums målsättning är att de metoder och program som utvecklas inom ramen för satsningen inte bara ska göra skillnad under arbetets gång, utan också bidra till systemförändring på längre sikt.

“Vi vill att alla barn får möjlighet att utforska STEM, oavsett vilken bakgrund de har. Genom att nå ut i vardagsmiljöerna och stötta både pedagoger och föräldrar kan vi skapa meningsfullt lärande i stunden, liksom bestående effekter som följer barnen genom hela utbildningssystemet", säger Carina Halvord.

Satsningen pågår under fyra och ett halvt år och stöds av MOE-stiftelsen med sex miljoner kronor. Satsningens olika delar kommer att följeforskas, vilket kommer få direkt inverkan på innehåll och metoder.

Fler nyheter fån SVeriges nationella vetenskapscenter.