Science Club på Bergsjöns kulturhus.

Universeum Science Club skapar engagemang för STEM – och framtiden.

Sedan 2017 har Universeums egenutvecklade metod Science Club använts för att öka barns vetenskapliga kapital. Genom att experimentera, undersöka och lösa problem tillsammans skapas en kultur där deltagarna vågar pröva sig fram och får upptäcka sina förmågor. Under läsåret 2024/2025 deltog över tvåtusen barn, föräldrar och fritidspersonal i verksamheten.

Om Universeum Science Club.

Det var med stöd av Marcus och Amalia Wallenbergs minnesfond och inom ramen för satsningen Ungas kraft, som metoden Science Club föddes för drygt åtta år sedan. Med det övergripande målet att fler barn och unga ska klara skolan med fullständiga betyg, fortsätta sina studier på högre nivå och så småningom bli delaktiga medborgare i samhället och eftertraktad kompetens i arbetslivet, blev Science Club Universeums bidrag till arbetet.

Här utforskas de så kallade STEM-ämnena – naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik – genom att experimentera, bygga och lösa problem i autentiska utmaningar. En viktig del av metoden är en tillåtande miljö där man får pröva sig fram, utan att prata om rätt och fel. Genom att stärka barns vetenskapliga kapital inom dessa ämnen på ett lekfullt sätt, kan Universeum bidra till att stärka den framtida kompetensförsörjningen inom STEM.

Science Club experimenterar i Innovation studio.

Vad är vetenskapligt kapital?

Vetenskapligt kapital är ett begrepp som omfattar mer än bara teoretisk kunskap. Det inkluderar en persons samlade resurser inom STEM-området: kunskaper, tankesätt, förebilder, sociala nätverk och engagemang i naturvetenskapliga aktiviteter. Forskning visar att personer med högt vetenskapligt kapital i större utsträckning ser STEM-området som "något för dem" och är mer benägna att välja utbildningar och karriärer inom dessa fält.

En meningsfull fritid för alla barn.

Fritiden ska vara stimulerande och utvecklande för att alla barn ska må bra. Men barns förutsättningar för detta kan vara väldigt olika beroende på till exempel ekonomiska förutsättningar, geografi, kön eller funktionsvariation. Skolan är en viktig arena för att erbjuda barn och unga av olika bakgrund fritidsaktiviteter – men det kräver också att andra aktörer gör insatser. Det är här Universeum kommer in i bilden.

Samverkan – en förutsättning för att nå ut.

I samverkan med näringsliv, fastighetsbolag och Göteborgs Stad har Universeum kunnat göra riktade insatser i socioekonomiskt missgynnade områden. Science Club har flyttat ut på fritidshem, till bostadsområden och barnens familjer har bjudits in, för att barn och vuxna ska kunna delta tillsammans.

Skola som arena.

En viktig samverkanspartner är Skola som arena, en satsning från Göteborgs Stad som ämnar till att utjämna skillnader i barns uppväxtvillkor. I samarbete med kommunala aktörer som bostadsbolag och förvaltningar, föreningar och företag skapar man fritidsaktiviteter före och efter skolan. Tillsammans har Universeum och Skola som arena skapat en trygg, tillgänglig mötesplats i barnens närområde, när Science Club kommit till just deras stadsdel.

Med Universeum som samverkanspart, får barn som vanligtvis inte hittar hit en chans att ta del av verksamheten när Science Club flyttar ut till deras närområden. 
– Science Club är upplevelsebaserat, skapar nyfikenhet och engagemang hos barnen och deras familjer, säger Anna Grunander, utvecklingsledare på grundskoleförvaltningen och Skola som arena. Vi ser att det är hög kvalitet på aktiviteterna som genomförs av Universeum och de är väldigt populära.

Hör Anna Grunander berätta själv i videoklippet nedan. 

Youtube video image
Barn och pedagog experimenterar med kolsyreis

Universeum Science Club når fler.

Under det senaste läsåret har antalet deltagare inom alla dessa grupper ökat såväl som i antal och geografisk spridning – både i Göteborg och i kranskommunerna. Allt som allt har drygt 2500 personer deltagit, på ett eller annat vis. I denna siffran räknar vi in barn och familjemedlemmar som deltagit i aktiviteterna, samt fritidspedagoger som fortbildats inom Universeum Science Club.

Vägen framåt.

Samtal med familjer, koordinatorer och pedagoger visar att majoriteten av deltagarna uppskattade Universeum Science Club och önskade fler tillfällen. De praktiska experimenten upplevdes som extra roliga och ett fint komplement till skolans undervisning, som till stora delar är teoretisk. Här saknas också prestationskrav – allt som går åt skogen är en del av vägen framåt, varje felsteg tar dig närmare målet. När man vågar testa ökar också självförtroendet.

Inför det kommande skolåret är nu Universeums målsättning att nå ännu fler barn och unga. En utmaning är att nå de som inte har någon tidigare relation till Universeum, och utveckla aktiviteterna så att de blir än mer stimulerande för både barn och vuxna. Efterfrågan är stor och planeringen pågår för fullt för att fler ska få ta del av Science Club.