Unik forskningmiljö på Sveriges nationella vetenskapscenter.

Universeum erbjuder en internationellt sett unik forskningsarena för studier av informellt lärande och vetenskapskommunikation. Med över 500 000 besökare årligen, varierade lärmiljöer och målgrupper från förskolebarn till seniorer, finns här optimala förutsättningar för praktiknära forskning om hur människor lär sig naturvetenskap, teknik och matematik utanför klassrummet.

Universeums unika mix av lärmiljöer gör det möjligt att studera tvärvetenskapligt lärande i verkliga situationer – från hur barn utforskar regnskogens ekosystem till hur vuxna interagerar med komplex data. Forskare kan här observera och analysera spontana lärsituationer som uppstår när besökare möter vetenskap på sina egna villkor.

Sedan 2021 bedrivs strukturerad forskning på Universeum i samarbete med Göteborgs universitet och Chalmers. Professor Lena Pareto leder forskning om mekanismerna bakom upplevelsebaserat lärande och har utvecklat en didaktisk modell som förklarar science centers unika pedagogiska potential. Parallellt undersöker gästforskare Ulrika Sultan från Chalmers hur lärsituationer kan göras mer inkluderande och stärka besökares tekniska identitet, särskilt för underrepresenterade grupper.

Professor Lena Pareto kartlägger det informella lärandets kraft.

Lena Pareto, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet, har sedan 2021 lett banbrytande forskning om informellt lärande på Universeum. Hennes viktigaste bidrag är utvecklingen av en didaktisk modell som förklarar hur upplevelsebaserat lärande på science centers fungerar.

Modellen visar varför även korta upplevelser – som ett besök på Universeum eller deltagande i Science Club – kan ha bestående effekt på människors vetenskapliga kapital. Detta är avgörande kunskap för att förstå och maximera science centers samhällsnytta.

Hennes forskning omfattar också studier av besökarflöden, specialpedagogiska tillämpningar och utvärdering av lärmiljöer som Miniverseum och program som TellUs.

Ulrika Sultan bygger broar för inkluderande teknik.

Sommaren 2025 inleddes en ny tvåårig forskningssatsning där Chalmers, Göteborgs universitet och Universeum samverkar för att stärka kopplingen mellan forskning och samhälle. Satsningen fokuserar på inkluderande STEM-undervisning och hur science centers kan bidra till bredare rekrytering till tekniksektorn. Den inrättade gästforskartjänsten innehas av Ulrika Sultan. Med bakgrund från Örebro universitet och expertis inom teknikintresse ur genusperspektiv, fokuserar hon på hur science centers kan göra teknik mer tillgänglig för alla.

Hennes forskning undersöker särskilt hur Universeum och andra vetenskapscenter kan stärka besökares tekniska identitet och känsla av att höra hemma i en teknisk värld. Detta är kritiskt för att bredda rekryteringsbasen till STEM-sektorn och möta Sveriges kompetensbehov.

Forskningen bygger broar mellan akademi, allmänhet och framtidens problemlösare. “Vi behöver agera, inte bara analysera", fastslår Sultan om sitt uppdrag inom ramen för satsningen "Forskning i praktiken".

Chemistry lab

Från forskning till praktik.

Våra forskare undersöker hur upplevelsebaserat lärande bygger vetenskapligt kapital och skapar bestående engagemang för naturvetenskap och teknik. Insikterna översätts kontinuerligt till praktiska förbättringar. Den didaktiska modellen för upplevelsebaserat lärande har implementerats och studierna av besökarflöden har lett till förståelse för hur vi kan maximera både engagemang och lärande.