Nytt samarbete mellan Chalmers, Universeum och forskaren Ulrika Sultan ska stärka ungas teknikintresse
Chalmers tekniska högskola och Universeum inleder ett nytt samarbete med forskaren Ulrika Sultan i rollen som gästforskare. Syftet är att fördjupa den forskningsbaserade förståelsen för hur teknikundervisning och lärmiljöer kan bli mer inkluderande och meningsfulla – särskilt för grupper som traditionellt inte ser teknik som en möjlig väg.
Tillämpad forskning på Universeum.
Ulrika Sultan, forskare vid Örebro universitet med expertis inom teknikintresse ur ett genusperspektiv, kommer under de närmaste två åren att ha sin forskningsverksamhet knuten till Chalmers och Universeum. Genom gästforskaruppdraget ges en unik möjlighet att tillämpa och vidareutveckla hennes forskning i en konkret och publik lärmiljö.
– Vi behöver agera, inte bara analysera. Forskningen är tydlig: många unga, inte minst tjejer, söker sig till tekniska utbildningar – men alltför många hoppar av. Det är där vi behöver sätta in insatserna. I vardagen, i klassrummet och i bemötandet, säger Ulrika Sultan.
Forskning för framtidstro.
Som nationellt vetenskapscenter med uppdrag att främja livslångt lärande ser Universeum stor potential i samarbetet.
– Vi möter unga varje dag – i våra lärmiljöer, i Universeum Science Club och i våra skolsatsningar kopplade till STEM och de globala målen. Vi vet att många unga söker mening och funderar över sin framtid. Att ge dem förståelse för naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik är att ge dem framtidstro, säger Carina Halvord, vd för Universeum.
Genom satsningen förstärker Universeum sitt arbete med att skapa inkluderande lärmiljöer som bygger på vetenskapliga insikter.

En satsning för ökad forskningsbaserad kunskap om livslångt lärande inom STEM.
Samarbetet syftar till att skapa ny kunskap och konkreta metoder för hur teknikundervisning och vetenskapskommunikation kan utformas för att nå fler – och behålla dem längre.
– Vi hoppas och tror att samarbetet mellan våra forskare, gästforskaren och Universeum leder till nya lösningar för bättre inkludering. Det är något som gynnar alla, säger Ann-Sofie Axelsson, prefekt och bibliotekschef vid institutionen för vetenskapens kommunikation och lärande, Chalmers.