STEM-kompetens för en komplex värld.
Världen står inför stora utmaningar där ekologiska, sociala och ekonomiska perspektiv påverkar varandra. Människor behöver kunna orientera sig och agera i en komplex, teknikdriven värld där konflikter mellan olika värden uppstår. STEM-kompetens – naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik – samt förmågan att omsätta kunskaper i handling är en förutsättning för både individuell utveckling och aktivt deltagande i det demokratiska samhället. Färdigheter som kritiskt tänkande, problemlösning och förmågan att utveckla hållbara lösningar blir allt viktigare för att ansvarsfullt forma framtiden.
Mauris ut venenatis amet sodales eleifend adipiscing dolor id sagittis. Enim ipsum et aenean neque mauris fringilla mollis at dictum. Malesuada elementum vulputate proin feugiat at adipiscing vulputate nisl. Amet sed venenatis neque imperdiet pretium quisque massa arcu id. Turpis a vel ac eget. Vitae habitasse blandit sollicitudin cras pharetra varius laoreet. Metus pellentesque mattis dui faucibus. Tellus lectus non risus lectus. Odio lorem magna sed nam imperdiet sit consequat pulvinar. Aliquam cras donec tempus in. Mollis in sed leo facilisi aliquam lectus. Quisque duis sed massa aenean lectus amet. Ut gravida felis amet luctus arcu pharetra est. Pulvinar mattis quis ut ornare non et laoreet.
- Titel 1
-
Accordion content 1
- Titel 2
-
Accordion content 2
- Titel 3
-
Accordion content 2
Tvärvetenskapligt utforskande genom hela livet.
På Universeum utforskar vi världen genom naturvetenskap, teknik och matematik – från atomer och artificiell intelligens till ekosystem och ekvationer. Vi sätter alltid kunskapen i ett tvärvetenskapligt sammanhang som synliggör hur världen hänger ihop och fungerar.
Vi tror på ett livslångt lärande där människor bygger STEM-kunskap från barndomen och genom hela livet. Universeum erbjuder lärmiljöer och program för alla åldrar och olika kunskapsnivåer. Det ligger i vårt uppdrag att göra STEM tillgängligt och relevant för alla.

Evidensbaserad STEM-pedagogik för djupare förståelse.
Vår pedagogik utgår från Kolbs teori om upplevelsebaserat lärande (Experiential Learning Theory), en etablerad modell inom utbildningsvetenskap. Genom att kombinera konkreta upplevelser med reflektion och transformation skapar vi varaktig kunskap och förståelse. Metoden utvecklar både faktakunskaper och de kritiska förmågor som krävs för att navigera i en komplex värld. Upplevelsebaserat lärande ger människor verktyg att ifrågasätta, analysera och dra slutsatser. Sådana färdigheter är centrala för både personlig utveckling och demokratiskt deltagande.
Bygger individens vetenskapliga kapital.
Vetenskapligt kapital omfattar mycket mer än bara faktakunskaper inom STEM. Det inkluderar attityder till ämnena, förebilder och sociala nätverk inom området samt vilka aktiviteter personen engagerar sig i. Forskning visar att ett starkt vetenskapligt kapital inte bara ökar sannolikheten för STEM-karriärer utan också ger individen bättre förutsättningar att kritiskt granska information, delta i samhällsdebatten och fatta välgrundade beslut i vardagen.
STEM-kompetens för individ, demokrati och samhälle.
Genom att systematiskt bygga barns och vuxnas vetenskapliga kapital bidrar Universeum till en trefaldig samhällsnytta. För individen innebär det ökad förmåga att förstå och påverka sin omvärld. För demokratin skapar det mer informerade medborgare som kan delta i komplexa samhällsdiskussioner. För samhället säkerställer det långsiktig kompetensförsörjning inom naturvetenskap, ingenjörsvetenskap och teknik. Denna helhetssyn gör Universeum till en strategisk resurs för Sveriges utveckling.
Senaste nytt från Sveriges nationella vetenskapscenter.