Köpvillkor för onlineköp – Universeum AB
Genom att genomföra ett köp via Universeums webbplats godkänner du dessa köpvillkor i sin helhet och samtycker till att dina uppgifter registreras i vårt kundregister.
1. BESTÄLLARENS ANSVAR
För att köpa produkter på Universeums webbplats måste köparen vara minst 18 år eller ha målsmans godkännande om köparen är under 18 år. Genom att godkänna köpvillkoren accepterar köparen dessa villkor samt garanterar att hen är minst 18 år gammal eller har målsmans tillåtelse att genomföra köpet. Köparen ansvarar för att uppgifterna som lämnas vid köpet är korrekta. Universeum kan i vissa fall neka eller ändra köp, om köparen exempelvis lämnat felaktiga personuppgifter. Innan köpet genomförs är det viktigt att köparen läser relevant information om den aktuella produkten. Köparen ansvarar för att produkten är i linje med dennes förväntningar. Köparen ansvarar för att kontrollera att orderbekräftelsen motsvarar det denne har beställt.
2. PRISER
Alla priser på Universeums webbplats visas i svenska kronor inklusive moms. Fraktkostnader och eventuella betalningsavgifter kan tillkomma. Vid köp på webbplatsen gäller de priser som anges på webbplatsen, andra priser kan förekomma vid köp på plats. Universeum förbehåller sig rätten att ändra priser. Universeum reserverar sig för eventuella tryck- eller korrekturfel på webbplatser och i printat material. Vid uppenbart felaktiga prisuppgifter på webbplatsen som köparen rimligen borde inse är felaktiga gäller inte avtalet. Universeum förbehåller sig rätten att häva sådana köp.
3. KÖP AV BILJETTER OCH ÅRSKORT
Alla genomförda köp av biljetter, årskort och presentkort är bindande. Biljetter, årskort och presentkort betalas i sin helhet vid köptillfället. Efter slutfört köp skickar Universeum en orderbekräftelse som även utgör kvitto på köpet. Det är viktigt att köparen kontrollerar att orderbekräftelsen mottagits och är korrekt.
3.1 Biljetter
Vid köp av biljetter erhåller köparen ett digitalt värdebevis med QR-kod via e-post samt sms. Biljetterna kan scannas direkt i entréspärren för inpassage. Köparen ansvarar för att kunna visa upp sin digitala biljett i entrén, antingen via mobiltelefon eller utskriven version med läsbar QR-kod.
3.2 Årskort
Vid köp av årskort erhåller köparen ett digitalt värdebevis med QR-kod via e-post samt sms. Årskortet är personligt och aktiveras via länken i sms:et inom ett år från köpet. Det är giltigt ett år från första besöket.
3.3 Presentkort
Universeum erbjuder både digitala och fysiska presentkort. Digitala presentkort skickas via e-post efter genomfört köp. Presentkortet kan användas som betalning för: Entrébiljetter till Universeum Årskort Biljetter till Wisdome Göteborg Evenemang arrangerade av Universeum Presentkortet kan inte användas i Universeums butik, café eller restaurang, om inte annat anges vid köptillfället. Presentkortet är giltigt i 24 månader från inköpsdatum och kan inte lösas in mot kontanter eller förlängas efter giltighetstidens slut. Förlorade eller stulna presentkort ersätts inte.
4. BETALNING
Som privatperson hanteras betalning av Adyen. När köparen godkänt sitt köp väljer denne betalsätt. Tillgängliga betalsätt är VISA/Mastercard, Klarna Pay Later, Swish och Apple Pay.
5. AVBOKNING OCH ÅNGERRÄTT
5.1 Avbokning av biljetter
Köparen kan avboka sin bokning utan kostnad fram till 60 minuter innan bokad entrétid på dagen för besöket. Därefter återköps inga biljetter. För att utföra rätten till avbokning behöver köparen kontakta Gästservice via mail: [email protected].
5.2 Ångerrätt vid köp av årskort
14 dagars ångerrätt gäller vid köp av årskort, förutsatt att årskortet ej har aktiverats. Kontakta Universeum för hjälp med återköp.
5.3 Ångerrätt vid köp av presentkort
Vid köp av presentkort online gäller 14 dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen. Ångerrätten gäller endast om presentkortet inte har använts helt eller delvis. För att utnyttja ångerrätten ska du kontakta Universeums kundservice inom 14 dagar från köpet. Återbetalning sker till samma betalningsmetod som användes vid köpet.
5.4 Återbetalning
Återbetalningar sker i form av samma betalningsmetod som användes vid köpet och kan ta upp till 4-5 bankdagar beroende på valt alternativ.
6. REKLAMATION
Om köparen upplever att den köpta produkten eller upplevelsen inte uppfyller förväntningar uppmanas denne att i första hand kontakta personalen i biljettkassan i samband med besöket, i andra hand via e-post. Reklamationer ska alltid framföras inom 30 dagar från det att köparen upptäckt, eller borde ha upptäckt, att det som köparen har köpt av Universeum inte motsvarade förväntningar. När en månad passerat förlorar hen sin reklamationsrätt. Uppge ordernummer och reklamationsorsak för effektiv hantering. Vid tekniska problem eller utebliven leverans av digital produkt ska köparen kontakta Universeums kundservice inom skälig tid för hjälp med att återsända produkten.
7. FORCE MAJEURE
Universeum ansvarar inte för otillfredsställande förhållanden till följd av krigsåtgärder, naturkatastrofer, nationella eller regionala strejker, sjukdomsutbrott, pandemier, vatten- eller energistörningar, brand eller andra liknande händelser som ingen inblandad part kan förutse eller påverka. Universeum har ingen skyldighet att tillhandahålla återbetalning eller ersättning för ekonomisk förlust som uppstår till följd av force majeure-händelser.
8. PERSONUPPGIFTER
Universeum behandlar personuppgifter i enlighet med företagets dataskyddspolicy. I samband med att köp genomförs på Universeums webbplats godkänner köparen dataskyddspolicyn. Universeum sparar köparens uppgifter för att kunna fullgöra köpeavtalet och leverera köpta produkter. Vi delar dina personuppgifter med de systemleverantörer som tillhandahåller vårt betalningssystem, vår bokning och vår webbshop. Din e-postadress behandlas för att vi ska kunna skicka erbjudanden och information till dig. Du kan när som helst, kostnadsfritt, avsäga dig framtida utskick genom att skicka ett e-postmeddelande till [email protected] eller genom att följa länken i varje utskick.
9. KONTAKT
Universeum AB
Organisationsnummer: 556548-7427
Telefon (växel): 031-335 64 00
E-post: [email protected]
Postadress: Universeum AB, Box 14365, 400 20 Göteborg
Besöksadress: Södra vägen, 50 412 54 Göteborg