Matematik
Vi vill öka kunskaperna och utveckla lärandet i matematik. Med nya upplevelser för besökare och utbildningssektorn ska vi skapa förutsättningar för ökad innovationskraft och entreprenörskap för en hållbar samhällsutveckling
Vi vill öka kunskaperna och utveckla lärandet i matematik. Med nya upplevelser för besökare och utbildningssektorn ska vi skapa förutsättningar för ökad innovationskraft och entreprenörskap för en hållbar samhällsutveckling
Vi behöver matematiken, kanske mer nu än någonsin tidigare. Samtidigt svalnar intresset för ämnet med stigande ålder. Många barn tappar intresset redan i mellanstadiet, när matematiken går från konkret till mer abstrakt.
Nästan var femte elev (17,4 procent) fick inte godkänt betyg (A–E) på de nationella proven i årskurs 9 vårterminen 2019 och vårterminen 2020 lämnade var tionde elev grundskolan utan att ha uppnått kunskapskraven i ämnet.
Hälften av studenterna hoppar av ingenjörsutbildningen före examen – fler än på någon annan utbildning. En undersökning gjord av Sveriges Ingenjörer visar att otillräckliga förkunskaper i framför allt matematik är orsaken till att många väljer att lämna.
När Västsvenska Handelskammaren 2016 kartlade svenskarnas attityd till matte var bara varannan bekväm med att hjälpa sitt barn med matteläxan.
Med satsningen på matematik vill Universeum bidra till att öka kunskaperna och utveckla lärandet i ämnet för alla åldrar och utbildningsnivåer. Med fokus på matematikens användbarhet från vardagen till forskning och utveckling kan vi göra matematiken intressant och relevant för barn, unga och vuxna. Det är en svår ekvation, men tillsammans kan vi lösa den.
På längre sikt ska det leda till att fler söker och framför allt fullföljer studier inom naturvetenskap och teknik, där matematikkunskaper krävs. Därigenom skapar vi också förutsättningar för ökad innovationskraft och entreprenörskap för en hållbar samhällsutveckling.
________
– Under en följd av år har vi sett rapporter om att matematikkunskaperna sjunker hos svenska elever. Om vi kan vända den utvecklingen kommer fler att stå bättre rustade för framtida högskolestudier och arbetsliv, vilket i förlängningen också främjar svensk innovationskraft och företagande.
Ordf. Stefan Persson, Erling-Perssons Stiftelse
Vill du veta mer om matematiksatsningen? Hör av dig till oss!
Maria Wirén, tf utvecklingschef
070-936 80 36
maria.wiren@universeum.se
Charlotte Mansfield, pressansvarig
031–335 64 95
charlotte.mansfield@universeum.se