AI-labbet
AI har redan tagit en självklar plats i våra liv utan att vi kanske tänker på det, som ansiktsigenkänning i mobilen, rekommendationer på internet och självkörande fordon. Vi lär oss mer om tekniken och funderar över samhälleliga konsekvenser.
Paket med entré och workshop.
Vilka följder får införandet av AI i samhället för etik och moral? Är generativ AI exempel på smarta maskiner? Genom några utmaningar utforskar vi artificiell intelligens och dyker ned i två av de mest grundläggande teknikerna: neurala nätverk och bildigenkänning.
- Längd:
- 60 minuter
- School topic:
- Teknik
- Matematik
- amount:
- Max 30 elever/bokning
Boka här
Koppling till styrdokument
LGR22 | Teknik årskurs 7–9 | Centralt innehåll
• Internet och några andra globala tekniska system samt deras fördelar, risker och begränsningar.
• Möjligheter, risker och säkerhet vid teknikanvändning i samhället, däribland vid lagring av data.
• Konsekvenser av teknikval utifrån ekologiska, ekonomiska och sociala aspekter av hållbar utveckling.
• Hur tekniken möjliggjort vetenskapliga upptäckter och hur vetenskapen har möjliggjort tekniska innovationer.
• Hur föreställningar om teknik påverkar individers användning av tekniska lösningar och yrkesval.
GY22 | Skolans värdegrund och uppgifter
Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse av hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska också ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt för att kunna värdera information.