Om coronaviruset

Här finns information om hur vi hanterar risken för coronaviruset och hur det påverkar ditt besök. Universeum håller öppet med ordinarie öppettider, dock med begränsad besökskapacitet.

 

Vi följer myndigheternas information och rekommendationer kontinuerligt och uppdaterar denna sida vid behov.

Senast uppdaterad: 24 juni kl. 12.23.

 

Säkerheten för besökare, medarbetare och djur är vår högsta prioritet. Utöver att begränsa besökskapaciteten har vi vidtagit flera åtgärder för att minska risken för eventuell smittspridning på Universeum. Fler/andra åtgärder kan komma att vidtas.

  • Vi uppmanar våra besökare att hålla avstånd och att tvätta händerna ofta med tvål och varmt vatten. På Universeum finns toaletter på alla våningsplan utom plan 1,5.
  • Vi pausar vårt dagliga program och låter istället pedagoger och guider röra sig runt i huset.
  • Folhälsomyndigheten ställde den 24 mars krav på skärpt säkerhet i restaurangmiljöer. Vi håller därför Robertas restaurang stängd tills vidare och hänvisar till Kafé Tukan. Kafét är förstärkt med ytterligare disk- och städpersonal.
  • Vi håller butiken stängd från och med den 29 mars för att förstärka med personal i Gästservice. Vi hänvisar istället besökare och kunder till webbshoppen.
  • Vi tar inte emot kontanter tills vidare. Endast kortbetalning gäller. Köp gärna biljetter online!

Vi uppmanar alla att följa Folkhälsomyndighetens råd: att hålla avstånd, att tvätta händerna ofta med tvål och varmt vatten, att hosta och nysa i armvecket eller i en pappersnäsduk och att stanna hemma om man är sjuk och/eller uppvisar förkylningssymtom.

För mer information se Folkhälsomyndighetens information om covid-19 och myndigheternas samlade information på krisinformation.se.

 

Hur påverkas ditt besök?

Efter vidtagna åtgärder känner vi oss trygga med att hålla Universeum öppet enligt ordinarie öppettider. Viss påverkan kan åtgärderna få på ditt besök:

  • Begränsningen av besökare kan innebära att du får vänta en stund på att bli insläppt. Om huset är fullt släpper vi in i samma takt som besökare går ut.
  • Under tiden som vårt dagliga program är pausat är inte guidningar och aktiviteter schemalagda, utan sker spontant. Våra pedagoger och guider finns tillgängliga runt om i huset.
  • De vitörade silkesaporna och tvåfärgade tamarinerna som vanligen går i hägnet på plan 1,5 kan inte ses tills vidare. Eftersom besökare har tillträde till hägnet och vi inte kan utesluta risken att apor kan smittas av covid-19, så hålls dessa två arter i bakhägn från och med 12 mars. Goeldisaporna vid Kafé Tukan och sengångarhägnet kan ses precis som vanligt.
  • Utbudet av mat och dryck är begränsat då Robertas restaurang hålls stängd. Kafé Tukan håller öppet.

 

Förköpta biljetter

Förköpta ej använda biljetter och upplevelser köpta via Universeum, återköps om man vill avvakta med sitt planerade besök. Kontakta Gästservice på info@universeum.se eller på plats för hjälp med återköp. 

 

Bokade elevprogram och andra skolbesök

Bokade elevprogram genomförs som planerat och är garanterade inträde. Kontakta Skolbokningen på skolinfo@universeum.se vid önskan om om- eller avbokning.

 

Stöd Universeum

Just nu får vi en del frågor om hur man kan hjälpa Universeum. Till var och en av er som erbjuder ert stöd, ett varmt och innerligt tack! På sidan Stöd Universeum listar vi några olika sätt att hjälpa oss genom denna utmanande tid.

 

Kontakta oss

Vid frågor kan du alltid höra av dig till oss på 031–335 64 00, info@universeum.se eller Facebook.