SKF ny huvudpartner när Universeum storsatsar

Publicerad: 2021-01-27
Bilder: Universeum

Universeum och SKF fördjupar vårt mångåriga samarbete när industriföretaget kliver upp som huvudpartner. SKF får därmed en viktig roll i vår resa mot nästa generation vetenskapscenter.

 

Samarbetet innebär att Universeum och SKF ska stärka och bidra till varandras utveckling inom flera strategiskt viktiga områden. I fokus står handlingskraft för Agenda 2030, ökad innovationsförmåga och stärkt kompetensförsörjning. Ajay Naik, VD för SKF Sverige:

– Universeum är en av Sveriges absolut största arenor för naturvetenskap och teknologi och baserat på vår affärsstrategi med fokus på digitalisering, hållbarhet och framtida arbetskraft så är det helt rätt för oss att fördjupa samarbetet med Universeum. De barn och ungdomar som besöker Universeum idag kan komma att vara våra framtida kunder, underleverantörer och medarbetare inom några få år.

 

Ajay Naik, VD SKF

 

På Universeum genomför vi nu en rad satsningar för att bli nästa generation vetenskapscenter. Vår verksamhet växer på tre plattformar; arenan vid Korsvägen, digitalt och mobilt, för att göra mer nytta för fler människor.

– Vi är så glada att SKF tar klivet mot ett fördjupat samarbete där vi tillsammans kan lyfta fram vikten av innovation och digitalisering. I SKF har vi en stark partner som kan bidra i vårt uppdrag med att stärka det livslånga lärandet inom områden som naturvetenskap, teknik och matematik för att skapa lösningar för en hållbar framtid, säger Carina Halvord, VD på Universeum.

 

Carina Halvord, VD Universeum

 

Utvecklingsprogram för en hållbar framtid

Digitalisering och AI är tillsammans med stärkt fokus på hållbar utveckling grunden i Universeums utvecklingsprogram. Satsningarna är möjliga att genomföra tack vare generöst stöd från flera donatorer.

De kommande lärmiljöerna i kombination med program skapar nya upplevelser för barn och vuxna, ett breddat erbjudande för utbildningssektorn och spännande möjligheter för näringslivet. Universeum blir därmed en än starkare samhällsaktör och mötesplats inom vetenskap och hållbar utveckling. Satsningarna vi gör matchar SKF:s mål och ambitioner väl, konstaterar Ajay Naik:

– SKF fokuserar mer på aktiviteter som ligger i linje med vårt framtida fokus inom digitalisering, hållbarhet och framtida arbetsgivarvarumärke. Vi kommer kunna dra stor nytta av nysatsningen Universeum gör, som mötesplats för våra anställda, familjer, kunder och framtida medarbetare.