Följ med Framtidsambassadörer under en dag på Universeum

Publicerad: 2021-05-19
Bilder: Universeum

Läskiga möten, ny kunskap och starka känslor när årskurs 2 och 8 besökte Universeum med projektet Framtidsambassadörer.

 

Eleverna tar sig snabbt ner genom regnskogen, och sedan upp igen. Fråga tre i tipspromenaden missas helt till förmån för den gröna tukanen som slagit sig ner på ett räcke precis intill stigen. En mobiltelefon åker snabbt upp för att föreviga tillfället. Se men inte röra har aldrig varit mer aktuellt, men också så svårt.

– Frågorna är jätteenkla, alla vet ju var man får slänga skräp, säger Alia från årskurs 2.

Tillsammans med tjugo klasskamrater är hon på besök på Universeum som del i projektet Framtidsambassadörer. Under dagen ska eleverna blanda lektionstid med interaktiva övningar i vetenskapscentret. 

Under vårterminen har klassen fått studera hållbar konsumtion utifrån teknik och de naturorienterande ämnena. Man har utforskat vad som är ett hållbart sätt att leva och vad som är människans behov i ett hållbart samhälle. Flera olika läromedel har använts, bland annat bild.

– Vi har fått rita hur jorden såg ut förr, idag och hur den kommer se ut i framtiden om man fortsätter att slänga sopor överallt. Sen fick vi måla hur det blir om man inte slänger skräp, säger Malin i årskurs 2.

Avfallshantering och påverkan på djur och natur är bara några av de ämnen som diskuteras. Även jordens vattenresurser är en fråga som väckt intresse och starka känslor. Är det egentligen bättre att duscha än att bada? Och hur mycket vatten går det åt för att tillverka kläder?

– Innan vi kom hit idag har vi förberett oss genom att se en film som visar en ny t-shirts väg från produktion till konsument. Den visar hur mycket vatten som används, framför allt för att framställa bomullen. Eleverna förstod verkligen innebörden av vad de fick se och en tjej tyckte att filmen var rörande – en åttaårings sätt att uttrycka det bisarra i hur mycket vatten vi faktiskt förbrukar, berättar läraren Maria Ingmarsson.

 

Universeums pedagoger guidar eleverna under dagen.

 

Lite längre bort, i Reptilariet, finns elever från årskurs 8. Även de har ett av sina planerade besök på Universeum idag. På agendan står hållbar hälsa som man tar sig an genom ett tvärvetenskapligt perspektiv och med den globala hälsan i fokus.

– Naturkunskap är mitt favoritämne så jag tycker det har varit väldigt roligt att arbeta med projektet, och extra kul att få komma till Universeum, säger eleven Linnea.

Reptilariet och dess invånare, allt ifrån kungskobra till månskenshuggorm, delar klassen i två läger. Några elever tittar med nyfiken blick, besvikna när de får höra att man inte får klappa. Den andra halvan backar så långt bak i lokalen som väggarna tillåter.

Vi har fått lära oss mycket om olika ormar och ödlor. Vi har bland annat pratat om ormars gift, vad som händer om man blir biten och hur olika det är vilken vård man kan få beroende på vart i världen man bor, berättar Linnea.

 

Just likheter och skillnader vad gäller ungdomars hälsa i ett globalt perspektiv har varit en av de stora frågeställningarna man arbetat med. Ekonomiskt och socialt kapital har en stor inverkan på hälsa, en insikt som skapat engagemang hos eleverna.

– Det är hemskt att de länder som har de farligaste djuren också har svårast att kunna få hjälp om det händer något.

 

Så är en lång dag full av intryck till ända. I höst är det dags för nya elever att bli framtidsambassadörer och fylla Universeums olika lärmiljöer med frågor, tankar och idéer.

– Vi har fått en fantastisk grund för att fortsätta vårt arbete med de globala målen och Agenda 2030, vilket vi kommer göra direkt tillbaka i klassrummet, säger läraren Maria Ingmarsson.